Hverdag i børnehuset

Åbner: Vi åbner klokken 7.00, hvor vi modtager børnene enten i alrummet eller ude på legepladsen. Vi er sammen i alrummet ca. til klokken 8.00 eller på legepladsen til ca. klokken 9.00.

Samling: Vi går på de enkelte stuer / grupper klokken 9.00, hvor der er samling. Her tales der om dagens program, det børnene lavede dagen før og ting der optager børnene. Her øves navne, tælle, ugedage, datoer, måneder, vejret og mange andre ting.

Projekt: Vi har 3 projektdage om ugen tirsdag, onsdag og torsdag. På projektdagene arbejder børn og voksne med de temaer og emner, der er besluttet i huset eller i området. Vi arbejder i projektgrupperne fra klokken 9-12. I projekterne arbejdes der med tilegnelse af ny viden, sociale, personlige og sproglige kompetencer. Børnene arbejder med forskellige udtryksformer og de øver sig i at tegne, male, modulere og skrive tal og bogstaver. Vi arbejder for det meste i huset, men vi tager også på ture, der relatere sig til projektet og vi tager på ture i nærområdet. På tuerne får børnene oplevet deres nærmiljø og bliver bekendt med det. Børnene får gode oplevelser og viden med hjem, som de kan arbejde videre med i projekterne. Børnene øver trafiksikkerhed og de lære, hvordan man opfører sig, når man er ude af huset i en gruppe.

Måltider: Børnene får tilbudt formiddags mad under samlingen, som er brød og frugt. Frokost, børnene spiser frokost i deres basisgrupper mandag og fredag og i deres projektgrupper tirsdag, onsdag og torsdag. Vi følger sundhedsstyrelsens vejledning i forhold til kost og tilbyder børnene en alsidig kost. Der serveres både varmt mad og rugbrød. Kosten består af retter børnene kender og er fortrolige med og den består af nye ting, som giver børnene mulighed for at udvikle deres smagssanser og deres mad mod. Måltidet tilrettelægges således at det bliver en hyggelig og rar oplevelse for børnene. Børnene skal have mulighed for at deltage aktiv i måltidet, de hjælper med at dække bord, de præsenterer maden for deres venner, de hjælper hinanden under måltidet, de spiser med bestik og de hjælper med at tage af bordet, når de er færdige med at spise. Under selve måltidet taler børn og voksne med hinanden om stor og småt. Vi tilstræber, at børnene under måltidet lære at konversere med hinanden i mindre grupper, men også lærer at lytte efter hinanden, vente på tur og ytre sig om det de har hørt.

Efter frokost: De yngste børn bliver skiftet og lagt til at sove ca. klokken 12, de ældre børn får tøj på og går på legepladsen.

Legepladsen: Alle børn skal være ude og lege dagligt. De yngste børn skal være ude mindst 1 time om dagen, de ældre børn skal være ude mindst 2 timer om dagen. På legepladsen har børnene mulighed for at lege sammen i mindre grupper. Børnene har mulighed for at lege uforstyrret rundt omkring på legepladsen. Vi har mulighed for at børnene kan bruge sig selv fysisk på idrætslegepladsen, på klatrerstativet, i cykelområdet og rundt omkring i alle vores små og store kroge. Børnene kan lege i sandkassen, de kan gynge og de kan lege mere stille aktiviteter omkring bordene, hvor der kan tegnes, leges med forskellige aktivitetskasser osv. Vores legeplads ligger op til at vi  følger naturens gang året rundt og det fordyber vi os i sammen med børnene.

Eftermiddage: Når alle børnene er kommet op fra lur, omkring klokken 14.30 spiser vi eftermiddagsmad. Når vejret tillader det, er det på legepladsen, hvor alle børn spiser sammen og når vejret ikke tillader det, spiser børnene på deres stuer. Børnene leger ude eller inde i små eller store grupper,  indtil de begynder at gå hjem.

Ugen:

Mandag: Legepladsdag, børnene er ude om formiddagen, hvor der er møder i de to teams på skift. Dagen bliver også brugt til at lave aktiviteter for den enkelte gruppe.

Tirsdag: Projektdag, her er primært fokus på bevægelse og idræt. Alle børn har en aktivitet der indeholder bevægelse og idræt. Skolegruppen går på skovbrynet skole og laver idræt. Bål mad som eftermiddagsmad.

Onsdag: Projektdag

Torsdag: Projektdag

Fredag : Skrivedag for pædagogerne på skift og aktivitetsdag på de enkelte grupper eller på legepladsen.

Forældresamarbejde: Vi samarbejder om jeres barn når I henter og bringer og til udviklingssamtalerne. Vi holder et stort forældremøde en gang om året og et lille forældremøde 1-2 gange om året. Det lille forældremøde er i projektgrupperne. Vi holder julefest, lige omkring Luciadag. Sommerfesten er sidst i maj. Der afholdes nogle gange workshop, hvor forældrene kan komme ned og være med i projektarbejdet en eftermiddag.